فروشگاه شبکه سازان

مهم ترین کاربرد فیبرنوری چیست؟

آشنایی با فیبرنوری

در این مقاله می خواهیم به این سوال رایج مهم ترین کاربرد فیبرنوری چیست؟ پاسخ دهیم.

گسترش ارتباطات از راه دور و راحتی انتقال اطلاعات از طریق سیستم های انتقال و فیبر نوری مخابراتی یکی از پر اهمیت ترین موارد مورد بحث در جهان امروز می باشد. سرعت دقت و تسهیل از مهم ترین ویژگی های مخابرات فیبر نوری است.
یکی از پر اهمیت ترین موارد استفاده از مخابرات فیبر نوری آسانی انتقال در فرستادن سیگنال های حامل اطلاعات دیجیتالی می باشد.
فیبر های نوری قابلیت تقسیم بندی در حوزه زمانی را دارا می باشند. این به این معنی است که مخابرات دیجیتال تامین کننده پتانسیل کافی برای استفاده از امکانات مخابره اطلاعات در پکیج های کوچک انتقال در حوزه زمانی می باشد.
به عنوان مثال عملکرد مخابرات فیبر نوری با توانایی ۲۰ مگا هرتز با داشتن پهنای باند ۲۰ کیلو هرتز دارای گنجایش اطلاعاتی 0.1% است.

سروران گرامی جهت مطالعه محتوای 5 دقیقه ای ذیل ما را همراهی کنید.

تاریخچه فیبرنوری

در سال ۱۸۸۰ میلادی الکساندر گراهام بل چهار سال بعد از اختراع تلفن موفق به اخذ امتیاز نامه خود در زمینه مخابرات امواج نوری برای دستگاه خود با عنوان فتو تلفن گردید.
در ۱۵ سال اخیر با پیشرفت لیزر به عنوان یک منبع نور بسیار قدرتمند و خطوط انتقال فیبر های نوری فاکتور های جدیدی از تکنولوژی و تجارت بهتر را برای انسان ها به ارمغان آوردند.

مخابرات فیبر نوری در ابتدا به عنوان یک مخابرات از راه دور قراردادی تلقی می شد.
از امواج نوری در مخابرات فیبر نوری به عنوان حامل یک یا چند واسطه انتقال استفاده می‌ کردند.
با وجود آن که امواج نوری حامل سیگنال های آنالوگ بودند اما سیگنال های نوری همچنان به عنوان سیستم مخابرات دیجیتال بدون تغییر باقی مانده است.

موارد استفاده از امواج فیبر نوری | مهم ترین کاربرد فیبرنوری چیست؟

 دلایل استفاده از فیبر نوری را می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. از امواج نوری در تکنیک های مخابرات در سیستم های جدید استفاده می کنند.
  2. این امواج را برای سیستم‌ های جدید با بالاترین تکنولوژی برای داشتن بیشترین گنجایش کار آمدی سرعت و دقت طراحی می کنند.
  3. انتقال به کمک خطوط نوری امکان استفاده از تکنیک های دیجیتال را فراهم ساخت.
    این مطلب نیاز انسان را به دسترسی به مخابره اطلاعات را به صورت بیت به بیت پاسخگو می باشد.
  4. فیبر نوری توانایی پردازش اطلاعات در حجم وسیع را برای ما ایجاد می کند. از آنجایی که مخابرات فیبر نوری دارای کارایی بالاتری نسبت به سیم های مسی سنتی می باشند، بشر امروزی تمایل چندانی برای پیروی از سنت دیرینه خود ندارند و توانایی پردازش حجم وسیعی از اطلاعات در مخابره فیبر نوری او را مجذوب و شیفته خود ساخته است.
  5. آزادی از نویز های الکتریکی در فیبر نوری باعث می شود که بافت یک فیبر نوری از جنس پلاستیک شیشه به دلیل رسانندگی انتخاب می شود .
    در نتیجه یک حامل موج نوری می‌ تواند از پتانسیل موثر میدان های الکتریکی در امان باشد. از قابلیت های مهم این نوع مخابرات می توان به امکان عبور کابل حامل موج نوری از میان یک میدان الکترو مغناطیسی قوی اشاره کرد که سیگنال های نامبرده بدون آلودگی از پارازیت های الکتریکی و یا سیگنال های مداخله گر به حداکثر کارایی خود برسند.

کاربرد های فیبر نوری چیست؟

مهم ترین کاربرد های استفاده از فیبر نوری را در به صورت زیر بیان می کنیم.

  1. مخابرات
  2. حسگر ها
  3.  نظامی
  4. پزشکی
  5.  روشنایی

کاربرد های فیبر نوری در مخابرات

یکی از مرسوم ترین کاربردهای فیبر نوری انتقال اطلاعات توسط نور لیزر است.

کاربرد های فیبر نوری در حسگر ها

استفاده از حسگر های فیبر نوری برای اندازه گیری کمیت های فیزیکی مانند جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، فشار، حرارت، جا به جایی، آلودگی آب های دریا، سطح مایعاتو در سال های اخیر شرایط پرتو گاما و ایکس می باشد.
در این نوع حسگر ها از فیبر نوری به عنوان عنصر اصلی حسگر بهره‌ گیری می شود به این ترتیب که ویژگی‌ های فیبر تحت میدان کمیت مورد اندازه‌ گیری تغییر یافته و با اندازه شدت کمیت تأثیر پذیر می‌ شود.

 کاربرد های نظامی فیبر نوری

فیبر های نوری کاربرد های بیشماری در صنایع دفاع دارند. این کاربرد ها را می توان به برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل هدایت موشک ها، ارتباط زیر دریایی‌ ها (هیدروفون) اشاره کرد.

کاربرد های پزشکی فیبر نوری

فیبر نوری در تشخیص بیماری ها و آزمایش های گوناگون در پزشکی کاربرد فراوان دارد.
بعضی از این کاربرد ها عبارتند از دزیمتری غدد سرطانی، شناسایی نارسایی های داخلی بدن، جراحی لیزری، استفاده در دندانپزشکی و اندازه گیری مایعات و خون. همچنین تار های نوری در دستگاه‌ هایی به نام درون بین و آندوسکوپ استفاده می‌ شود.
تارهای فیبر نوری، نوری را به درون نای، مری، مثانه فرستاده شود و درون بدن انسان به طور مستقیم می فرستند تا اندام ها قابل مشاهده باشد.

 کاربرد های فیبر نوری در روشنایی

از جمله کاربرد های فیبر نوری که در اواخر قرن بیستم به عنوان یک فناوری روشنایی متداول شده و درچند سال قرن اخیر توسعه و رشد فراوانی پیدا کرده است. کاربرد آن در سیستم های روشنایی می باشد. در این فناوری نور از منبع نوری که می‌ تواند نور مصنوعی (نور لامپ های الکتریکی) و یا نور طبیعی (نور خورشید) باشد وارد فیبرنوری شده و از این طریق به محل مصرف منتقل می‌شود.
به این ترتیب نور به هر نقطه‌ ای که در جهت تابش مستقیم آن نیست منتقل می شود.

راه های ارتباطی با شبکه سازان

دفتر مرکزی: 02166477758

فروشگاه شماره 1: 02166418356

فروشگاه شماره 2: 02166417516

 

5/5 - (1 امتیاز)
شبکه سازان ایران | فروشگاه تجهیزات شبکه

تلفن پشتیبانی 68215 - ۰۲۱

درباره فروشگاه اینترنتی شبکه سازان

شبکه سازان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه های اینترنتی تجهیزات شبکه در کشور، با بیش از بیست سال سابقه و فعالیت، با گستره‌ای از تجهیزات شبکه ، برای کاربران خود « تجربه‌ی لذت‌بخش یک خرید اینترنتی در حوزه فناوری و تکنولوژی » را تداعی می‌کند. «ارسال سریع»، «ضمانت بهترین قیمت» و «تضمین اصالت کالا» سه اصل اساسی شرکت شبکه سازان می باشد. همواره با پایبندی و رعایت این سه اصل از نخستین روز تاسیس و افزایش مراکز توزیع در استان تهران، توانسته ایم امکان ارائه خدمات و تحویل کالا در همان روز ثبت سفارش را فراهم آوریم و حوزه‌ های تازه‌ای را در جذب لبخند رضایت بیشتر مخاطبینمان ، فروش تجهیزات و ارائه خدمات اکتیو و پسیو شبکه را به دایره‌ فعالیت خود بیافزاییم.
logo-samandehi
برای استفاده از مطالب شبکه سازان ، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. تمام حقوق اين وب‌سايت نیز برای شرکت شبکه سازان است.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.